tisdag 24 oktober 2017

Modern Zonker...



Förr band jag mina zonkrar med conehead så som jag beskrivit förut i bloggen. Jag binder visserligen sådana även idag men har förfinat zonkern något. Som huvud använder jag Fly Dressings Predator Dubbing och på den dubbingen kan man limma på ögon med Zap gel så att de sitter fast.
Vill man förtynga så kan man göra det på kroppen. Bunden på detta sätt "simmar" flugan fint och liknar småfisk. Ögon tror jag starkt på att streamers ska ha, inget vetenskapligt men tycker att det lockar till mer hugg.

Krok: Partridge Attitude Streamer eller liknande.
Bindtråd: Textreme Power Thread 50d
Stjärt: UV Senyo´s Fusion Dub av valfri färg.
Kropp: Senyo´s Laser Dub av valfri färg.
Vinge: Zonker strip av kanin, Hareline eller Fly Dressings tycker jag blir bäst.
Gälar: Röd Senyo´s Laser Dub.
Huvud: Fly Dressing Predator dubbing.
Ögon: Passande epoxy ögon.

1. Fäst dubbing på mitten och vik bakåt.
2. Fäst zonkerremsan bak och dubba kroppen. Lämna ett stort utrymme längst fram.
3. Bind in zonkerremsan längst fram, förstärk med Zap snabblim.
4. Bind in gälarna på mitten och vik bakåt.
5. Börja med att binda in Predator dubbing under kroken sedan ovanpå så som på bilden.
6. Vik bakåt och se till att dubbingen täcker runt om, limma dit ögon.
Om du trycker på bilderna syns dom bättre.



LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar