Ögon...

Är ögon viktiga på dina flugor? Själv är jag helt övertygad om att en streamer med ögon fiskar mycket effektivare än en utan. Predatorn får en huggpunkt precis som de har på levande fisk de jagar.



Jag har en kamrat som visserligen fiskar med spinn. På de skeddrag som inte har ögon målar han på ögon och fört lite statistik över hur fisket har lyckats genom åren. De drag med ögon har fångat överlägset mer fisk än de utan. Jag litar på vad han säger även om jag nu tror att dragen med ögon har längre tid i vattnet än de utan.


När det gäller mitt eget fiske så har jag ett par flugmönster ( Jesus & Brattflugan ) som inte har ögon men som fångat en hel del öringar åt mig och mina vänner. Men...men jag är övertygad om att flugor och spciellt streamers som ska likna betesfisk fiskar mycket bättre med ögon. Har man den starka tron så fiskar man även mer övertygande och bättre med dessa flugor.
Vad tror du?


Som flugbindningsmaterial finns det en hel del ögon att välja på, själv har jag bundit hundratals flugor med olika modeller på ögonen. De jag fastnat för är epoxyögon som finns i tre färger och några olika storlekar som Fly Dressing säljer. Dom kallar dom för Epoxy Eyes Oval Dubbel.
Dessa ögon har ett bra lim som fäster bra på materialet innan jag lägger epoxylim mellan ögonen.
Epoxyn är besvärligare att hålla på med men blir starkare och spricker inte lika lätt som UV lim.
Nu har Gulff kommit med UV lim som jag kan rekomendera.
Om jag vill förtynga flugan med ögonen så är min favorit Harelines Double Pupil Lead Eyes.
De är "lagomt" tunga kommer i fina färger och storlekar. ( de oranga ögonen på bilden).
Tänk på att binda in dom på undersidan av krokskaftet så flugan går rätt i vattnet.


Lämna gärna en kommentar om dina åsikter om ögon på flugor.

SO LONG!


Kommentarer

Populära inlägg