Ultra violet or not....

En del fåglar har fjädrar med UV särskilt under parnigstiden, fåglar kan se den frekvens som UV ljus innehåller. Fiskar kan se UV ljus det har en del forskare kommit fram till. Läste en artikel om gösfiske där de fiskade i djupt i mörka vatten och de beten som innhöll färg med UV fiskade överlägset bäst. Vi människor kan inte urskilja UV ljus men använder man en UV lampa så kan vi se skillnad på färg med UV och färg utan UV.
Inom flugbindningen har det blivit populärt att tillsätta material som har UV i färgen och det har visat sig att sådana flugor fiskar bra även under mörka nätter.
Här under ser du två zonker flugor fotade med vanlig blixt och de till höger belysta med UV lampa.
Det syns mycket klarare och bättre i verkligheten, kameran har lite problem med UV ljuset.

 

En bild till, men på pimpelflugor här nedan. Pimpelflugor, trekrokar för abborre med UV har använts långt tillbaka bla av tävlingsfiskare med sina limtrekrokar och detta med stor framgång. När limkrokarna kom och ersatte garnkrokar så blev det en storsuccé där de med limkrokar ( med UV färg) fiskade ifrån de med garnkrokar utan UV. En pimpelfluga med hela kroppen och beadhead i rosa UV fiskade "jäkligt" bra på röding förra vinter och blev mycket populär.

 

Så vad säger detta till mig och vad tror jag på? Jag är till 100% säker att material med UV i flugorna fiskar oftast bättre under de flesta ljusförhållanden. Tittar man på all flugbindningsmaterial så kommer det mer och mer UV färgat material och det binds fler och fler flugor som har lite UV i sig.
MEN.............!!!!
Jag vill inte ha för mycket UV i mina flugor. Några huggpunkter på de större flugorna. På de mindre, kanske bakkroppen på kläckare, skallen på nymfer osv...på en del pimpelflugor kan jag ha hela flugan i UV.
Om nu fiskar kan urskilja UV ljus så är det bra med små huggpunkter eller? MEN!! om hela fluglinan också är UV färgad så ser fisken en lång UV färgad lysstav och längst ut en fluga med huggpunkt av UV ljus.
Vi sitter i djup koncentration och binder våra flugor och får till den där huggpunkten med UV och har helt glömt bort fluglinan.
Här nedan två helt vanliga linor, en utan och en med uv färg. Bilden till höger belyst med UV lampa.



Jag vet att jag inte kommer att fiska med en lina med UV färg längre. Kanske, kanske inte det spelar någon roll men bara tron och vetenskapen att linan är UV färgad får i varje fall mig att känna tvivel och fisket kommer att bli därefter.
Lys med UV lampa på linorna och bilda dig en egen uppfattningen.
Har du egna erfarenheter om UV färg på linor så kommentera gärna här eller på FB.

So long!

Kommentarer

Populära inlägg